Az Európai Unió legfrissebb adatai szerint az EU átlagos munkanélküliségi rátája jelenleg 5,9%. Szlovénia a 4. helyen áll 3,3%-os, Magyarország a 8. helyen 4,3%-os, Horvátország pedig a 10. helyen 4,9%-os munkanélküliségi rátával.
Az 5% alatti munkanélküliség azt jelenti, hogy nagyon kevés elérhető jelölt van. Ilyen körülmények között a vállalatoknak többféle stratégiát kell alkalmazniuk, hogy megbirkózzanak ezzel a kihívással.
Rövid távú stratégiákat választhatnak, mint például bérek és juttatások emelése, külföldi toborzás vagy együttműködés munkaerő-közvetítőkkel. Hosszú távú stratégiákat is bevethetnek, például a munkavállalók fejlesztésébe való beruházást és egy erős munkáltatói márka építését, amelyek „hosszú távú játszmának” számítanak.
Amikor a cégek stratégiai döntést hoznak arról, hogy jelentős mértékben fejlesztik meglévő munkavállalóikat, új készségekkel ruházzák fel őket, ezek az alkalmazottak rugalmasabbá válnak és különböző szerepeket is betölthetnek.
Ez nemcsak a belső előléptetéseket teszi lehetővé, de gyakran olcsóbb és hatékonyabb is hosszú távon, mint folyamatosan új munkavállalókat keresni.
A Gallup 2022-es kutatása szerint az alkalmazottak 31%-os fizetésemelésre számítanak, ha egy másik céghez váltanak. Az előrelépési és készségfejlesztési lehetőségek szintén növelik a dolgozók motivációját és lojalitását, ami kulcsfontosságú a munkáltatói márka szempontjából.
Ksenja Osolnik, Marketing vezető - Manpower Szlovénia, Horvátország, Magyarország
Mit jelent pontosan a „munkáltatói márka”?
Ez nem csupán egy divatos kifejezés, hanem a sikeres toborzás alapja. Hatással van mindenre – a legtehetségesebb jelöltek vonzásától kezdve a fluktuáció csökkentéséig –, és biztosítja, hogy a munkáltató kitűnjön a versengő munkaerőpiacon.
Egyszerűen fogalmazva, a munkáltatói márka az a hírnév, amelyet a cég a munkaerőpiacon képvisel a jelöltek körében.
Mint munkaerő-közvetítő ügynökség, tapasztaljuk, hogy a jelöltek megtalálásának kihívása cégenként változik, és ennek jelentős része a munkáltatói márka erejétől függ.
Az alkalmazottak fejlesztése, „upskilling” és „reskilling” mellett az erős munkáltatói márkájú cégek más kulcsfontosságú területekre is összpontosítanak:
Az erős munkáltatói márkával rendelkező vállalatok világosan megfogalmazzák jövőképüket, küldetésüket és értékeiket, amelyek vonzzák az olyan tehetségeket, akik illenek a vállalati kultúrájukhoz. Példaként vegyük az Apple-t, amelynek márkája az innováció, a kreativitás és a világra gyakorolt hatás köré épül.
Az Apple olyan személyeket keres, akik osztoznak ezekben az értékekben, ezáltal hosszú távú lojalitást biztosítva.
Az Apple kultúrája nemcsak kreatív és innovatív személyeket vonz, hanem támogatja is az ötleteiket, olyan környezetet teremtve, ahol az alkalmazottak fejlődni és hozzájárulni akarnak a közös célokhoz.
Egy jelölt első benyomása a cégről gyakran a toborzási folyamat során alakul ki. A jelöltélmény átlátható kommunikációval kezdődik az álláshirdetésekben, az interjúk és tárgyalások alatt.
A jelöltek értékelik az átláthatóságot, a kedvességet és a visszajelzést, még akkor is, ha nem kerülnek kiválasztásra. Egy pozitív élmény a beléptetés, munkavégzés és kiléptetés során is folytatódhat.
A negatív élmények azonban hosszú távú hírnévkárosodáshoz vezethetnek. Egy jó élmény növeli annak esélyét, hogy a jelölt visszatérjen vagy ajánlja a céget másoknak.
Teljes mértékben lehetséges úgy megválni egy alkalmazottól, hogy közben kiváló kapcsolatokat ápoljunk vele.
Ha azt szeretnénk, hogy a potenciális jelöltek megismerjék a kultúránkat, azt nemcsak belsőleg, hanem külsőleg is sikeresen kell kommunikálnunk.
A közösségi médiában vagy más platformokon való jelenlét lehetővé teszi, hogy a vállalatok sikereiket, projektjeiket, kultúrájukat, eseményeiket és munkavállalói történeteiket bemutassák, így vonzó képet festve, amely vonzza a tehetségeket.
A potenciális jelöltek gyakran keresnek információt cégekről olyan platformokon, mint a LinkedIn, Facebook, X (korábbi Twitter), Instagram, vagy kérdéseket tesznek fel online közösségekben, például Redditen vagy Facebook-csoportokban.
A vállalati kultúra bemutatása, például munkahelyi videókkal vagy alkalmazotti visszajelzésekkel, betekintést nyújt a jelöltek számára, hogy mire számíthatnak. Ez bizalmat épít és növeli a láthatóságot a munkaerőpiacon.
Továbbá, a közösségi médiában való aktív jelenlét erősíti a kapcsolatot a jelenlegi munkavállalókkal, növelve az összetartozás érzését.
A kulcs az, hogy megtaláljuk azokat a platformokat, ahol a jelöltjeink aktívak.
Olyan csatornákra összpontosítsunk, amelyek vonzzák a keresett tehetségeket, például LinkedIn a szakemberek számára, Instagram a kreatív, fiatalabb jelölteknek, és X a technológiai jelöltek számára.
Források:
Ksenja Osolnik, Marketing vezető - Manpower Szlovénia, Horvátország, Magyarország